יום חמישי, 22 במרץ 2012

טיפים לקראת פסח: לאכול, להנות ולשמור על הבריאות

 רבים מהלקוחות שלי מביעים חשש מעליה במשקל במהלך שבוע הפסח או פגיעה בבריאותם ( בעקר בקרב אלו הסובלים מסוכרת, יתר לחץ דם ויתר שומנים בדם). בגדול, מכיון שאינני דוגלת בדיאטות ובספירת קלוריות, אני יכולה להרגיע את הקוראים שמי ששומר על מינון סביר של כמויות מזון, גם אם לא "דיאטתי" וארוחות מסודרות ובעקר מקפיד על פעילות סדירה לאורך החג, לא צריך לחשוש מפגיעה בבריאותו. לקראת החג, אספתי כמה טיפים שיכולים לשפוך אור על חלק מהמזונות האופייניים לחג ועל ערכם התזונתי וכן קצת מודעות לגבי הוצאה אנרגטית במהלך ניקיון הבית. לבסוף מתכון חביב של לביבות תפוחי אדמה טעימות. אשמח לתגובות.

1.הוצאה אנרגתית בעבודות הבית:
ספורט הוא לא רק זומבה , אירובי או הרמת משקולות. לכל המנקים והמנקות: עבודת בית עצימה הכוללת נקוי חלונות, פנלים, ארונות, שטיפת רצפות וקירצוף חדרי אמבטיה יכולה לגרום להוצאה אנרגתית של 300-400 קלוריות בשעה. וזה לא מעט. יום ניקיונות בן כמה שעות שווה ערך לאימון כושר קשה בן שעתיים. אז יאללה לעבודה, רק זהירות, שמרו על בטיחות והמנעות מנפילות והחלקות!!
2.לקראת פסח איכלו בריא:
שבוע הפסח הוא לא שבוע קל מבחינה תזונתית, הן לאלו ששומרים על כשרות והן לאלו שלא. ארוחת ליל הסדר והמפגשים המשפחתיים הבאים לאחריו חושפים אותנו למזון רב ומגוון ויוצרים הזדמנויות לאכילה מרובה. על כן, הזמן שלפני החג מתאים לאכילה בריאה ומבוקרת שתביא אותנו לחג במצבנו הגופני המרבי: אכלו מסודר, שתו הרבה מים, שלבו ירקות בכל ארוחה והקפידו על מזון בריא ומופחת שומן, אכלו דגנים מלאים וקטניות.בהצלחה.

3.מה בין לחם למצה?
שניהם עשויים מקמח חיטה אך במצה אין שמרים ותהליך הכנתה שונה.  בנוסף, כמות המים במצה נמוכה בהרבה מאשר בלחם ועל כן אכילת מצה יכולה לגרום לעצירות. חשוב לשתות כוס מים בסמוך לארוחה המכילה מצות.
במצה כמות אנרגיה השווה לשתי פרוסות לחם רגיל או 4 פרוסות לחם קל= 160 קלוריות.
4.ומה בין לחם לכופתאות קמח מצה?
גם כופתאות קמח המצה, כמו המצה והלחם, חומר הגלם המקורי הוא קמח חיטה, אך קמח המצה הוא קמח שמקורו במצות שנטחנו ועל כן הוא כשר לפשח שלא כמו קמח החיטה הטבעי.
בשתי כופתאות ( קניידעלך) יש 80 קלוריות שזה כמו חצי מצה או פרוסת לחם רגילה או 2 פרוסות לחם קל.
5. אכילה בארוחות חגיגיות, מרובות משתתפים מעודדות לאכילה מרובה. מחקרים מעידים על כך כי כאשר יש הרבה גרויים בזמן האוכל כגון: טלוויזיה, שיחה בטלפון, המצאות אנשים רבים ומרגשים ( משפחה, חברים ) בני אדם נוטים לאכול יותר, עד כדי 30 אחוזים מעבר למה שהיו אוכלים אם הסביבה היתה רגועה ושקטה. קחו לתשומת ליבכם וכדי להמנע מאכילה מוגזמת היו מוכנים מראש והגבירו את המודעות לגופכם.
6. מיץ ענבים, תירוש, תעודת זהות תזונתית: המיץ עשוי מענבים שעברו סחיטה ופיסטור למניעת התפתחות חיידקים ושמרים שיכולים לתסוס ולשנות את המיץ ליין או חומץ ועוד.. בחצי כוס תירוש ( 100 מ"ל) יש כ- 80 קלוריות שמקורן בסוכר הענבים וזה שווה ל4 כפיות סוכר. לא מעט!
7. סובלים ממיגרנה לאחר ארוחה חגיגית? ייתכן ויש לכם אלרגיה לחומרי השימור של היין: רב היינות, גם היקרים יותר מכילים חומר שימור הנקרא: ביסולפיט. ישנם אנשים שמפתחים רגישות לחומר באופן של התפתחות מיגרנה לאחר שתיית יין או תירוש ענבים. הבשורה הטובה: ביסולפיטים מתחמצנים ע"י האויר ושוקעים ועל כן אפשר לנסות ( לפני שנימנעים לחלוטין משתייה ) לתת ליין או למיץ לעמוד בכוס הפתוחה עד להעלמות כמעט מוחלטת של החומר ובא לציון גואל.
8. אגוזים: מילאו, מילוא,  מילאו כיסיי באגוזים.
אכילת אגוזים בעקר אגוזי מלך וקשיו, נמצאה כמגינה על כלי הדם והלב. אכילת שנים שלושה אגוזים מספר פעמים בשבוע נמצאה במחקרים שונים כמורידה את הסכון לחלות . כדאי לאכול לא רק בפסח
9. כמה עצות כיצד להפטר מעודפי החמץ שבבית מבלי לזרוק לפח:
אם נשאר לכם לחם בבית ואין ברצונכם לזרוק לפח כי חבל , הרי כמה עיצות:
קרוטונים: חיתכו את הלחם לקוביות בינוניות, במחבת רחבה שימו 2 כפות שמן זית והכניסו את הלחם כשחם. הקפיצו וערבבו ופזרו קצת מלח. השלימו את הייבוש בתנור חם. השתמשו עד לליל הסדר עם מרקים שהכנתם בביית.
10. עוד דרך ל"הפטר" מחמץ: פשטידות: בשלו כרובית שלמה כ10 דקות במי מלח. סננו, הרטיבו כמה פרוסות לחם עם מים וסחטו היטב. מעכו את הכרובית והלחם הרטוב, הוסיפו 3 ביצים, חופן פטרוזיליה קצוצה 2-3 כפות גבינה צהובה מגוררת מעט מלח ופלפל והכניסו לתנור. אפשר להכין גם עם קישואים מגורדים.

11. לביבות תפוחי אדמה בריאות, מתכון ל4 מנות , 200 ק"ל למנה:
אופן ההכנה: לוקחים  4 תפוחי אדמה גדולים ובטטה בינונית מבושלים במי מלח 15 דקות  ומעוכים. חופן עלי פטרוזיליה קצוצה, 2 שיני שום כתושות, 4 ביצים, מעט מלח ופלפל שחור גרוס.. מערבבים את כל החמרים בקערה גדולה. אופים בתבנית שקעים. מתאים למנה עקרית לארוחת ערב.

תגובה 1: